VERÍŠ TOMU?
TÝŽDEŇ MODLITIEB ZA JEDNOTU KRESŤANOV 18.–25. januára 2025
Biblický text na rok 2025
(Evanjelium podľa Jána 11, 26)
Keď ta Ježiš prišiel, dozvedel sa, že Lazár je už štvrtý deň v hrobe. Betánia bola blízko Jeruzalema, vzdialená asi na pätnásť stadií. Mnohí Židia prišli k Marte a Márii potešiť ich v žiali nad bratom.
Keď Marta počula, že prichádza Ježiš, vyšla mu naproti. Mária však ostala doma.
Marta povedala Ježišovi: „Pane, keby si bol býval tu, nebol by mi brat zomrel. Ale aj teraz viem, že o čokoľvek by si prosil Boha, Boh ti to dá.“
Ježiš jej povedal: „Tvoj brat vstane z mŕtvych!“ Marta mu povedala: „Viem, že vstane pri vzkriesení v posledný deň.“
Ježiš jej povedal: „Ja som vzkriesenie a život. Kto verí vo mňa, aj keď zomrie, bude žiť. Nik neumrie naveky, kto žije a verí vo mňa. Veríš tomu?“
Povedala mu: „Áno, Pane, ja som uverila, že ty si Kristus, Boží Syn, ktorý mal prísť na svet.“
(Biblia – slovenský ekumenický preklad, Slovenská biblická spoločnosť, Banská Bystrica, 2017)
Úvod
Modlitby a zamyslenia na Týždeň modlitieb za jednotu kresťanov 2025 zostavili bratia a sestry z kláštornej komunity Bose v severnom Taliansku. Tento rok si pripomíname 1 700. výročie Prvého ekumenického koncilu kresťanov, ktorý sa konal v Nicei neďaleko Carihradu v roku 325 po Kristovi. Toto výročie ponúka jedinečnú príležitosť na zamyslenie a slávenie našej spoločnej kresťanskej viery vyjadrenej vo vyznaní viery, ktoré sformuloval tento koncil. Táto viera je dodnes živá a plodná. Týždeň modlitieb za jednotu kresťanov 2025 nás pozýva čerpať z tohto spoločného dedičstva a hlbšie vstúpiť do viery, ktorá nás ako kresťanov spája.
Nicejský koncil
Na Nicejskom koncile, ktorý zvolal cisár Konštantín, sa podľa tradície zišlo 318 otcov, väčšinou z Východu. Cirkev, ktorá sa práve vtedy vymanila z úkrytu a prenasledovania, začala zakúšať, aké ťažké je vyznávať tú istú vieru v rôznych kultúrnych a politických kontextoch tej doby. Zhodnúť sa na texte vyznania viery znamenalo definovať podstatné spoločné základy, na ktorých sa dali vybudovať miestne spoločenstvá, ktoré sa navzájom považovali za sesterské cirkvi, pričom každá z nich rešpektovala odlišnosť ostatných.
V predchádzajúcich desaťročiach vznikali medzi kresťanmi nezhody, ktoré niekedy prerástli do vážnych konfliktov a dišpút týkajúcich sa rôznych otázok, napríklad Kristova prirodzenosť vo vzťahu k Otcovi; dohoda o jednotnom dátume slávenia Veľkej noci a jej vzťahu k Pasche; odpor voči teologickým názorom považovaným za kacírske či opätovné prijatie veriacich, ktorí sa zriekli viery počas prenasledovania v predchádzajúcich rokoch.
V texte schváleného vyznania viery sa používa prvá osoba množného čísla: „Veríme…“, čo je formulácia, zdôrazňujúca spoločnú príslušnosť. Vyznanie viery pozostávalo z troch častí, z ktorých každá bola venovaná jednej z osôb Trojice a po nej nasledoval záver, v ktorom sa zvyčajne odsudzovali výroky považované za heretické. Text tohto vyznania viery bol revidovaný a rozšírený na koncile v Carihrade v roku 381 po Kristovi, kde boli tieto odsúdenia odstránené. To viedlo k formulácii vyznania viery, ktoré dnes kresťanské cirkvi poznajú pod názvom Nicejsko-carihradské vyznanie viery, často označované jednoducho ako Nicejské vyznanie viery.
Od roku 325 až do roku 2025
Hoci Nicejský koncil stanovil spôsob výpočtu dátumu Veľkej noci, následné rozdiely vo výklade spôsobili, že Východ a Západ často určili rôzne dátumy slávenia Veľkej noci. Zatiaľ čo sa každoročne čaká na opätovnú zhodu dátumu slávenia Veľkej noci, pri oslave tohto výročia v roku 2025 budú tento sviatok – šťastnou zhodou okolností – východné aj západné cirkvi sláviť v rovnaký deň.
Význam spásnych udalostí, ktoré budú všetci kresťania sláviť na Veľkonočnú nedeľu 20. apríla 2025, sa s odstupom sedemnástich storočí nezmenil. Týždeň modlitieb za jednotu predstavuje pre kresťanov príležitosť analyzovať a oživiť toto dedičstvo a znovu si ho osvojiť spôsobom, ktorý je v súlade so súčasnými kultúrami, ktoré sú dnes ešte rôznorodejšie ako boli v kresťanskom svete v čase Nicejského koncilu. Spoločné prežívanie apoštolskej viery neznamená opätovné otváranie teologických sporov tých čias, ktoré po stáročia pretrvávajú, ale skôr opätovné modlitebné čítanie biblických základov a cirkevných skúseností, ktoré viedli k sláveniu koncilu a motivovali jeho rozhodnutia.
Biblický text na týždeň modlitieb
Biblický text na týždeň modlitieb, prevzatý z Jánovho evanjelia, 11, 17 – 27, bol vybraný so spomínaným zámerom a hlavná téma „Veríš tomu?“ (v. 26) vychádza z dialógu medzi Ježišom a Martou počas Ježišovej návštevy v dome Marty a Márie v Betánii po smrti ich brata Lazára, ako o tom rozpráva evanjelista Ján.
Na začiatku kapitoly Ježiš hovorí, že miluje Martu, Máriu a Lazára (v. 5), a keď sa dozvie, že Lazár je ťažko chorý, uistí ich, že jeho choroba „nie je na smrť“, ale „na Božiu slávu, aby ňou bol oslávený Boží Syn“ (v. 4). Ježiš tam ostane ešte dva dni. Keď Ježiš – napriek tomu, že ho varovali pred možnosťou, že ho zabijú (v. 8) – prišiel do Betánie, Lazár bol „už štvrtý deň v hrobe“ (v. 17). Martine slová vyjadrujú ľútosť nad jeho neskorým príchodom a možno obsahujú aj istú výčitku: „Pane, keby si tu bol, môj brat by nebol zomrel!“ (v. 21). Hneď po nich však nasleduje vyznanie viery v jeho spasiteľnú moc: „Ale aj teraz viem, že o čokoľvek by si prosil Boha, Boh ti to dá“ (v. 22). Keď ju Ježiš uistí, že jej brat vstane (v. 23), ona odpovedá vyznaním svojej viery: „Viem, že vstane v posledný deň“ (v. 24). Ježiš ide ďalej a hovorí, že má moc nad životom a smrťou, pričom zjavuje svoju identitu Mesiáša: „Ja som vzkriesenie a život. Kto verí vo mňa, aj keď zomrie, bude žiť. Nik neumrie naveky, kto žije a verí vo mňa“ (v. 25 – 26). Po tomto prekvapujúcom vyhlásení Ježiš kladie Marte veľmi priamu a hlboko osobnú otázku: „Veríš tomu?“ (v. 26).
Podobne ako Marta ani prví kresťania nemohli zostať ľahostajní alebo pasívni tvárou v tvár týmto Ježišovým slovám, ktoré sa dotkli ich srdca a nad ktorými sa zamýšľali. Horlivo sa preto snažili dať zrozumiteľnú odpoveď na Ježišovu otázku: „Veríš tomu?“ Podobne aj nicejskí otcovia sa usilovali nájsť správne slová, ktorými by vyjadrili tajomstvo vtelenia a umučenia, smrti a zmŕtvychvstania svojho Pána v celej jeho šírke. Kresťania na celom svete sú v očakávaní jeho návratu povolaní spoločne svedčiť o tejto viere v zmŕtvychvstanie, ktorá je pre nich zdrojom nádeje a radosti, o ktorú sa majú podeliť so všetkými národmi.
PÚŤ CEZ NICEJSKÉ VYZNANIE VIERY
Zamyslenia cirkevných otcov na každý deň týždňa modlitieb za jednotu kresťanov
PRVÝ DEŇ / 18.1.2025
VERÍME V JEDNÉHO BOHA, OTCA VŠEMOHÚCEHO…
Biblické čítania
Izaiáš 63, 15 – 17
Žalm 139 (138), 1 – 3. 13. 23. 24b
1 Korinťanom 8, 5 – 6
Patristické čítania
Z gréckej tradície
Hľaď na tajomstvá lásky a potom budeš môcť kontemplovať srdce Otca, ktoré nám zjavil jednorodený Boží Syn. Boh sám je láska a vďaka láske ho môžeme kontemplovať. A pokým v jeho neopísateľnej realite je Otcom, v jeho súcite s nami sa nám stal matkou.
Klement Alexandrijský (približne roky 150 – 215) Ktorý bohatý sa zachráni?, 37, 1 – 2
Na zamyslenie:
- Ako zažívame v našich životoch Božiu otcovskú starostlivosť a jeho materinský súcit?
- Čo nám bráni spoznať v každom človeku Božieho syna alebo dcéru?
- Ako ovplyvňuje naše poznanie Boha ako Otca všetkých ľudí to, ako vnímame druhých a ako sa k nim správame?
Modlitba
R: | Vďaka ti a chvála, Pane! |
Č: | Dobrorečíme ti, Pane, Otec svetla, od ktorého pochádza každý dobrý a dokonalý dar. R |
Č: | Ty si stvoril svet a všetko, čo je v ňom, ty si Pán neba i zeme, a všetkému smrteľnému dávaš život a dych a všetky dobrá. R |
Č: | Ty si stvoril všetky tvory, čo obývajú zem, a určil si im rytmus času a hranice priestoru. Do srdca človeka si vložil myšlienku na večnosť. R |
Č: | Nebeský Otče, vo svojej veľkej dobrote nám v Zákone a Prorokoch ukazuješ cestu života. Milosrdný Otče, v Ježišovi, svojom Synovi, nám ohlasuješ radostnú zvesť o kráľovstve. R |
Č: | Bože každej útechy, povolaj nás, aby sme ťa nasledovali a upevňuj dielo našich rúk. R |
P: | Modlime sa: Súcitný Otče, obnov našu vieru v teba a zjednoť nás vo svojej láske, aby sme jedni v druhých videli tvoje deti, a zhromaždi nás v jednote. Vzdávame ti vďaky skrze Ježiša Krista, tvojho jediného Syna, v spoločenstve s Duchom Svätým. |
V: | Amen. |
Alternatívne patristické čítania
Zo sýrskej tradície
Kto môže s pozornou mysľou kontemplovať Boha, hľadieť na jeho veľkosť, skúmať jeho skrytú prirodzenosť a vidieť okom svojej mysle tú čistú a svätú Prirodzenosť, ktorej nič nechýba? … On, ktorý vrúcne prosí, žiada a povzbudzuje každého človeka k životu. On, ktorý sa obetuje, aby nám dal život, ktorý sa usiluje nás nájsť a teší sa z našej radosti viac, ako my sami. On, ktorý nás ustavične prosí, aby sme čerpali z jeho bohatstva, vyplienili jeho poklady a obohatili sa jeho zásobami a neboli už viac chudobní. On, ktorý sa z vlastného života neraduje tak, ako z nášho.
Filoxén z Mabbúgu (približne roky 440 – 523), Kázeň 7
Z latinskej tradície
Prameňom života je to najvyššie Dobro, ktoré všetkým dáva schopnosť existovať, pokým ono samo má v sebe večný život; najvyššie Dobro, ktoré od nikoho nič neprijíma, akoby bol v núdzi. Ono skôr obdarúva dobrami druhých, než by si od iných požičiavalo pre seba, lebo nás nepotrebuje. … Čo môže byť teda krajšie ako priblížiť sa k nemu, byť mu nablízku? Aké potešenie môže byť väčšie? Ten, kto uvidel a zadarmo okúsil prameň živej vody, po čom inom by mohol túžiť?
Ambróz z Milána (približne roky 337 – 397), Listy, IV, 11, 18
DRUHÝ DEŇ / 19.1.2025
… Stvoriteľa neba i zeme
Biblické čítania
Genezis 1, 1 – 5
Žalm 148, 1. 2. 9 – 14
List Rimanom 8, 9 – 23
Patristické čítania
Z gréckej tradície
Boha nemožno vidieť ľudskými očami, ale je viditeľný a vnímateľný vďaka svojej prozreteľnosti a skutkom. Tak, ako človek pozorujúci ako vpláva do prístavu plne vybavená loď, predpokladá, že má lodivoda, ktorý ju riadi, aj my musíme vnímať Boha ako lodivoda celého vesmíru, hoci telesnými očami ho nevidíme, pretože je neuchopiteľný.
Teofil Antiochijský (2. storočie), Ad Autolycus, I, 5
Na zamyslenie:
- Veríme, že Boh je prítomný v celom stvorenstve, aj keď je niekedy ťažké vnímať jeho prítomnosť.
- Stvorenstvo je Božím darom, no podlieha utrpeniu, ktoré mu často spôsobujú ľudia. Ako si môžeme hlbšie uvedomiť svoju zodpovednosť za starostlivosť o stvorenstvo a jeho ochranu?
- Ak je to možné, nájdime si čas na pobyt v prírode a rozjímajme o tom, ako nás príroda spája so Stvoriteľom.
Modlitba
R: | Požehnaný si, Pane! |
Č: | Chválime ťa a ďakujeme ti, Pane, Bože večnej lásky, za veľké znamenia tvojej lásky a milosrdenstva voči celému stvorenstvu. R |
Č: | Ty si stvoril všetky veci a vyhlásil si, že sú dobré, lebo v nich prebýva tvoj Duch a patria tebe, Pane, ktorý miluješ život. R |
Č: | Pane, spoznávame tvoju slávu v nesmiernom priestore vesmíru aj v najmenšom semienku života. Ďakujeme ti za dielo tvojich rúk a za stvorenie každej bytosti. R |
Č: | Požehnaný si, Pane, za vzduch, ktorý dáva život. Požehnaný si, Pane, za zem, ktorá nás živí. Požehnaný si, Pane, za vodu, ktorá uháša náš smäd. Požehnaný si, Pane, za oheň, ktorý nás hreje. R |
Č: | Oslavujeme ťa a vzdávame ti vďaky, dávajúc hlas celému stvorenstvu a zhromaždiac všetok žiaľ i radosť. Pane Bože, ty si stvoril všetky veci a čoskoro ich premeníš a oblečieš do svojej slávy. R |
P: | Modlime sa: Pane Bože, Otec svetla, pokým sa usilujeme o jednotu a spoločne hľadáme harmóniu so stvorením, posilňuj naše srdcia v očakávaní a nádeji. Daj, aby sme boli lampami, ktoré budú horieť až do dňa príchodu tvojho Syna v sláve, so všetkými svätými, v kráľovstve bez konca. Požehnaný si teraz i vždycky, i na veky vekov. |
V: | Amen. |
Alternatívne patristické čítania
Zo sýrskej tradície
Prvou knihou, ktorú Boh dal bytostiam obdareným rozumom, bola prirodzenosť stvorených vecí. Učenie písané atramentom bolo v skutočnosti pridané až po prvom páde.
Izák Sýrsky (7. storočie), Prvá zbierka, 5
Z latinskej tradície
Keďže všetko bolo stvorené z ničoho, všetko by sa vrátilo do ničoho, keby to Pôvodca všetkých vecí nedržal svojou vládnucou rukou.
Gregor Veľký (približne roky 540 – 604), Moralia in Job, XVI, 37, 45
TRETÍ DEŇ / 20.1.2025
Veríme v jedného Pána, Ježiša Krista (…),
ktorý sa stal človekom
Biblické čítania
Jeremiáš 33, 14 – 16
Žalm 72 (71), 7. 12. 16 – 17
Ján 1, 1 – 14
Patristické čítania
Z arménskej tradície
Vzal na seba všetky ľudské slabosti, okrem hriechu. To znamená: ten, ktorý dáva pokrm všetkým živým, bol hladný; ten, ktorý dáva vodu života tým, čo v neho veria, bol smädný; ten, ktorý je odpočinkom unavených, zakúsil únavu; ten, ktorý stále bdel a strážil Izrael, spal; ten, ktorý zotrel všetky slzy zo všetkých očí, zaplakal. … On vzal na seba naše pominuteľné telo, aby trpel s pominuteľným telom ten, ktorý je nepominuteľný, a zomrel so smrteľným telom ten, ktorý je nesmrteľný, aby tak oslobodil nás, ktorí sme hriešni.
Gregor zo Skevry (12. – 13. storočie), O pravej viere a čistom správaní v čnostiach, 15 – 17
Na zamyslenie:
- Ako viera v Ježiša, vteleného Božieho Syna, inšpiruje a formuje náš život?
- Akým spôsobom zažívame v našom živote utešujúcu Kristovu prítomnosť?
- Zakaždým, keď vidíme niekoho smädného, hladného, plačúceho alebo trpiaceho, je tam Kristus.
Modlitba
R: | Sláva ti, Kriste, sláva ti! |
Č: | Ty, Božie Slovo, si sa stal telom a prišiel si prebývať medzi nás. Prežíval si náš ľudský údel, zomrel si tak, ako zomierame my. R |
Č: | Ty, Dávidov Syn, očakávaný spravodlivými a prorokmi, hlásal si dobrú zvesť chudobným a ohlasoval Pánov milostivý čas. R |
Č: | Ty si prišiel zlomiť okovy jarma, aby si šíril dobro a všetkým otvoril cestu vedúcu k Bohu. R |
Č: | Ty si prišiel na svet krehký a chudobný, svojou pokorou si zahanbil mocných a pritiahol k sebe unavených a utláčaných. R |
Č: | Ty si Boží baránok a náš pastier, Boží služobník a náš Pán, ty si sa za nás stal hriešnikom, Vykupiteľ náš. R |
P: | Modlime sa: Pane Bože, náš Otče, pritiahni náš pohľad k sebe, aby sme spoločne vyšli z temnoty do svetla tvojej tváre, ktorá sa nám zjavila v Ježišovi, tvojom Synovi a našom bratovi, ktorý žije a kraľuje s tebou a Duchom Svätým teraz i na veky vekov. |
V: | Amen. |
Alternatívne patristické čítania
Zo sýrskej tradície
Teraz, keď sa najvyššie a najnižšie stvorenia stali jedným, už neexistuje vysoké a nízke. Boh sa dokonca zjavil na zemi a naša [ľudská] prirodzenosť vystúpila do neba. Keď k nám Boh zostúpil, zem sa stala nebom, a keď bol Syn nášho rodu vyzdvihnutý, nebo sa stalo zemou. Nebo a zem sa teda stali jedným.
Abdisho bar Bahriz (9. storočie), Komentár k cirkevným sláveniam, s. 58
Z gréckej tradície
Toto je Pánova milosť a toto sú prostriedky nápravy, pokiaľ ide o ľudí. On trpel, aby pripravil neporušiteľnosť pre človeka, ktorý v ňom trpel; zostúpil, aby sme my mohli vystúpiť; bol splodený, aby sme my mohli milovať toho, kto nie je stvorený; zostúpil do porušiteľnosti, aby to, čo je porušiteľné, bolo odeté do neporušiteľnosti; stal sa pre nás slabým, aby sme my mohli povstať v sile; zostúpil do smrti, aby nám daroval nesmrteľnosť a oživil mŕtvych. A napokon, stal sa človekom, aby sme my, ktorí sme ako ľudia boli mŕtvi, ožili, a aby smrť nad nami už viac nevládla.
Atanáz Alexandrijský (približne roky 295 – 373), Veľkonočné listy, 10, 8, 19
ŠTVRTÝ DEŇ / 21.1.2025
Bol ukrižovaný (…).
Zomrel a bol pochovaný (…).
Tretieho dňa vstal z mŕtvych.
Biblické čítania
Exodus 3, 7 – 8
Žalm 16 (15), 5. 7. 10 – 11
Filipanom 2, 5 – 11
Patristické čítania
Z latinskej tradície
Boh Otec zo svojho nesmierneho milosrdenstva poslal svoje stvoriteľské Slovo, ktoré nás prišlo spasiť, žilo na tých istých miestach a v tej istej situácii, kde sme my stratili život, a uvoľnilo okovy, ktoré nás držali v zajatí. S príchodom jeho svetla sa rozptýlila temnota väzenia, posvätilo sa naše zrodenie a po zničení smrti sa uvoľnili okovy, ktoré nás držali v zajatí.
Irenej Lyonský (približne roky 135 – 198), Ukážka apoštolského kázania, 38
Na zamyslenie:
- Vieme, že všetci zomrieme: akým spôsobom viera v Ježiša, ktorý zničil smrť, mení náš pohľad na túto skutočnosť?
- „Boh sa necháva vytlačiť zo sveta, smerom ku krížu. Vo svete je slabý a bezmocný a práve to je spôsob, jediný spôsob, ktorým je s nami a pomáha nám.“ (Dietrich Bonhoeffer)
- Ako Zmŕtvychvstalý je Ježiš s nami až do konca čias. Akým spôsobom čerpáme odvahu z jeho prítomnosti v našom každodennom živote?
Modlitba
R: | Sláva ti a chvála, Bože! |
Č: | Požehnaný si, Pane, prvorodený zo všetkého stvorenia: ty si korunovaný slávou a cťou. R |
Č: | Pred tvojím menom sa skláňa každé koleno na nebi, na zemi i pod zemou, a každý jazyk vyznáva, že ty si Pán. R |
Č: | Radujme sa a spievajme ti chválospev, Kriste, milovaný Otcov Syn: ty si Zmŕtvychvstalý a voláš nás k životu v tebe. R |
Č: | Klaniame sa ti a oslavujeme ťa, lebo ty si Kráľ kráľov, Pán pánov: ty si nám otvoril nebeské kráľovstvo. R |
Č: | Tebe vzdávame vďaky a dobrorečíme tvojmu menu: ty si s nami po všetky dni až do konca čias. R |
P: | Modlime sa: Pane, náš Bože, osláviac svojho Syna Ježiša, vyslobodil si nás od smrti. Skrze jeho vzkriesenie prebuď naše spiace srdcia, osvieť všetkých, čo ťa hľadajú, a daj, nech nad nami zažiari ranná hviezda, Ježiš Kristus, Živý, ten, ktorý je Pánom na veky vekov. |
V: | Amen. |
Alternatívne patristické čítania
Z gréckej tradície
Spasiteľ pohnutý súcitom s ľudstvom zostúpil na zem a trpel našimi bolesťami ešte prv, ako trpel na kríži a ráčil prijať naše telo; keby netrpel, nebol by prišiel prebývať uprostred ľudí. Najprv trpel, potom zostúpil a ukázal sa. V čom spočíva utrpenie, ktoré pre nás podstúpil? Je to utrpenie lásky.
Origenes Alexandrijský (približne roky 185 – 254), Homílie o Ezechielovi, 6, 6
Zo sýrskej tradície
Vďaka ti za telo, ktoré bolo vykúpené tvojím ponížením. Bolo stratenou ovcou, na ktorú číhal lev, a hriech bol šelmou, ktorá ho roztrhala na kusy. Dávid unikol, keď zachraňoval baránka, za naše telo si ty vydal svoje telo smrti, ktorá nás nenásytne požierala.
Efrém z Nisibisu (približne roky 306 – 373), Hymnus o panenstve, 37, 5
PIATY DEŇ / 22.1.2025
Veríme v Ducha Svätého,
ktorý (…) dáva život/oživovateľa
Biblické čítania
Ezechiel 36, 24 – 28
Žalm 104 (103), 24 – 25. 27 – 29. 33 – 34
Ján 3, 4 – 8
Patristické čítania
Zo sýrskej tradície
Nie je správne tvrdiť, že Duch odchádza, keď zhrešíme, a vracia sa, keď sa obrátime. … Čo je mi platné, že vo mne prebýva až po tom, keď som sa stal spravodlivým? Ak vo mne neprebýva vo chvíli môjho pádu, nepodá mi ruku a nepozdvihne ma, ako môžem zakúsiť jeho pomoc? Ktorý lekár, keď vidí človeka postihnutého chorobou, ho opustí a zanechá, aby sa k nemu vrátil, až keď sa uzdraví? Nie je užitočnejšie, aby bol lekár s chorým počas jeho choroby?
Filoxén z Mabbúgu (približne roky 440 – 523), O prebývaní Ducha Svätého
Na zamyslenie:
- Boží Duch každý deň obnovuje tvár zeme a pozýva nás, aby sme s ním spolupracovali.
- Aké sú dôvody radosti v osobnom živote človeka a ako súvisia s Duchom Svätým?
- Kde vidíme, že Duch Svätý pôsobí pri prekonávaní našich rozdelení a vedie nás k hlbšej jednote? A ako môžeme spolupracovať na jeho pôsobení?
Modlitba
R: | Amen, amen! Aleluja! |
Č: | Ty si Duch, ktorý dýchol na Adama: a ľudské telo sa stalo živou bytosťou. R |
Č: | Ty si Duch, ktorého nám dal Zmŕtvychvstalý: a naše hriechy sú odpustené. R |
Č: | Ty si Duch vyliaty na Turíce: a evanjelium sa dostalo ku všetkým národom. R |
Č: | Ty si Duch, ktorý oživuje našu modlitbu: Božia láska nás podopiera. R |
Č: | Ty si Boží Duch vyliaty na mŕtvych: a hroby sa otvoria a mŕtvi vstanú. R |
P: | Modlime sa: Bože, náš Otče, ty si nám zjavil nádherné tajomstvo svojho života tým, že si poslal na svet svojho Syna a podelil si sa s nami o svojho Ducha svätosti a radosti. Radujme sa teda v Duchu, ktorý obnovuje tvár zeme a vedie nás k jednote. Vyznávame našu vieru v teba, jediného Boha, trikrát svätého: Otca, Syna i Ducha Svätého. Požehnaný si, Pane, teraz i naveky. |
V: | Amen. |
Alternatívne patristické čítania
Z gréckej tradície
Tento môj Boh, Pán všetkého, ktorý sám rozprestrel nebesá a pod nimi rozložil šírku zeme… On je ten, kto nad vody umiestnil zem a dal jej dych, ktorý ju živí. To jeho dych oživuje všetko a keby si dych nechal pre seba, každá bytosť by bola zbavená života. Tento jeho dych, človeče, vibruje v tebe, v tvojom hlase. Vdychuješ jeho dych, a predsa ho nepoznáš.
Teofil Antiochijský (2. storočie), Ad Autolycus, I, 7
Z latinskej tradície
„Váš nebeský Otec dá dobrého Ducha každému, kto ho prosí.“ Je to Duch, pôsobením ktorého sa do našich sŕdc vlieva láska, ktorou milujeme Boha a blížneho. Je to Duch, z moci ktorého voláme: Abba, Otče! Je to teda Duch, ktorý nám dáva schopnosť prosiť, a ten istý Duch, ktorého túžime prijať. Je to ten, ktorý nás núti hľadať, a ten, ktorého túžime nájsť.
Augustín z Hippo (približne roky 354 – 430), Komentár k Žalmu 118, 14, 2
ŠIESTY DEŇ / 23.1.2025
Veríme v Cirkev
Biblické čítania
Izaiáš 2, 2 – 4
Žalm 133, 1 – 3
Efezanom 4, 1 – 6
Patristické čítania
Z latinskej tradície
Jedna je Cirkev, ako je jedno svetlo, hoci slnečných lúčov je mnoho, ako je iba jeden kmeň, ktorý zapustil korene, hoci konárov stromu je mnoho. Aj Cirkev, ožiarená Pánovým svetlom, šíri svoje lúče po celom svete. Ale toto svetlo, ktoré sa všade šíri, zostáva jedno a jednotu tela nemožno rozdeliť, pretože je len jeden Duch, ktorý ho oživuje.
Cyprián z Kartága (približne roky 210 – 258), O jednote Cirkvi, 5
Na zamyslenie:
- Cirkev je povolaná vyžarovať Kristovo svetlo vo svete. Kde v kontexte, v ktorom žijeme, vnímame túto skutočnosť?
- Hoci v Kristovi je Cirkev jedno telo, historicky sú cirkvi rozdelené. Nakoľko pociťujeme bolesť z rozdelenia?
- Cirkev ako spoločenstvo oživené Duchom Svätým, darcom pokoja, je poslaná žiť a šíriť posolstvo pokoja vo svete. Ako môžu cirkvi pomôcť svojim členom, aby boli schopní odpovedať na toto povolanie?
Modlitba
R: | Pane, vypočuj našu modlitbu! |
Č: | Pri prázdnom hrobe si poveril ženy, aby ohlasovali tvoje zmŕtvychvstanie: osloboď od strachu všetkých, ktorí hlásajú evanjelium. R |
Č: | Na ceste do Emauz si učeníkom vysvetľoval Zákon i Prorokov: otvor nám myseľ, aby sme porozumeli Písmu. R |
Č: | Vo večeradle si svojim priateľom daroval svoj pokoj: pomôž nám, aby sme si ho zachovali vzájomnou láskou. R |
Č: | Na brehu jazera si povolal Petra za pastiera svojho stáda: posilni svojím Duchom predstaviteľov našich spoločenstiev. R |
Č: | Pred návratom k Otcovi si zhromaždil svojich rozptýlených učeníkov na vrchu: daj jednotu vo viere a láske všetkým, ktorí v teba veria. R |
P: | Modlime sa: Bože neba i zeme, Ježiš Kristus, tvoj Syn, nám zjavil teba ako nášho Otca a prisľúbil nám dar Ducha: daj, aby tvoja Cirkev prekonala pohoršujúce rozdelenie, a mohli sme tak svedčiť o tvojom živote spoločenstva, v jednote nášho spoločného vyznania viery a v láske vzájomnej služby. Skrze Krista, nášho Pána. |
V: | Amen. |
Alternatívne patristické čítania
Z arménskej tradície
Svätí otcovia a učitelia pravdy! Vodcovia a pastieri Kristovho ľudu! Vy, ktorí predsedáte Božiemu domu a spravujete ho! Dnes vás vidím zhromaždených v jednom duchu a jednom tele, pridajúc sa k tomu, ktorý je hlavou všetkých. Kto vás priviedol do tohto tichého prístavu pokoja, ó, tvorcovia pokoja vo svete, ak nie Duch Svätý, ktorý nám bol daný z neba ako náš pokoj? A s akým cieľom, ak nie preto, aby sme začali budovať zbúraný a rozvrátený Boží chrám, ktorý pôvodca zla zhodil dole?
Nerses z Lambronu (približne roky 1152 – 1198), príhovor na synode
Z gréckej tradície
Hoci je mnoho, ba takmer nekonečné množstvo tých, ktorí sú v [Cirkvi] a prostredníctvom nej sú obnovení a znovuzrodení v Duchu – či už muži, ženy alebo deti – a hoci sú navzájom rôzni a veľmi odlišní podľa narodenia i vzhľadu, národnosti i jazyka, spôsobu života i veku, podľa náklonností a pracovných schopností, správania, zvykov a povolania, líšia sa vedomosťami i spoločenskými podmienkami, osudmi, charakterom i schopnosťami – všetkým Duch dáva a udeľuje tú istú božskú podobu a pomenovanie, byť v Kristovi a nosiť jeho meno a mať ten istý jednoduchý, nerozdelený a nerozdeliteľný vzťah vo viere, ktorá už viac nedovoľuje uznávať ani existenciu mnohých a neopísateľných rozdielov prítomných medzi nimi, pretože všetko sa univerzálne vzťahuje k nej a stretáva v nej [Cirkvi].
Maxim Vyznávač (približne roky 580 – 662), Mystagógia, 1
SIEDMY DEŇ / 24.1.2025
Vyznávame jeden krst
Biblické čítania
Micheáš 7, 18 – 19
Žalm 51, 3. 9. 12. 14
Matúš 28, 16 – 20
Patristické čítania
Z gréckej tradície
Aká je sila viery v Krista, taká je veľkosť jeho milosti. Tak, ako keď sa sila ohňa dostane do kontaktu s rudou, okamžite z nej uvoľní zlato, podobne, ba ešte oveľa mocnejšie, krst mení na zlato stvorenia z hliny, keď ich omýva. A Duch Svätý, ktorý v tom čase zostupuje do našich duší ako oheň, ničí starý obraz vymodelovaný z hliny a vytvára nový obraz, nebeský, nádherný a žiarivý ako zlato, ktoré práve vyšlo z taviacej pece.
Ján Zlatoústy (približne roky 350 – 407), Homília na Evanjelium podľa Jána, X, 2
Na zamyslenie:
- Kresťania sú pokrstení v Kristovej smrti a vzkriesení. Čo pre nás dnes znamená náš krst?
- Hriech nás znetvoruje mnohými spôsobmi, krstom nás Boh oslobodzuje od tohto poníženia.
- Ako v nás, napriek rôznym kresťanským tradíciám a praktikám, rezonuje veta „jeden je Pán, jedna viera, jeden krst“ (Ef 4, 5) a ako ovplyvňuje naše vzťahy s ostatnými kresťanmi?
Modlitba
R: | Ďakujeme ti, Pane, a žehnáme tvoje meno! |
Č: | Za to, že si nás povolal k viere prostredníctvom krstu, za spoločenstvo, ktoré spolu tvoríme v novej zmluve, za tvoju prítomnosť vo svätej Cirkvi. R |
Č: | Za svedectvo prenasledovaných kresťanov, za ich mučeníctvo, za ich účasť na Kristovom utrpení. R |
Č: | Za všetkých, ktorí žijú pre službu spoločenstvu, za tých, ktorí sa modlia a pracujú na zmierení medzi cirkvami, za tých, ktorí obetujú svoj život za jednotu. R |
P: | Modlime sa: Bože, Otče náš, chválime ťa a dobrorečíme tvojmu menu. Prijmi našu vďačnosť za jednotu, ktorú kresťania už teraz prežívajú v spoločnom vyznávaní Pána Ježiša. Prosíme ťa, urýchli deň vzájomného plného uznania našich cirkví v spoločenstve, ktoré si pre nás želáš a o ktoré prosil tvoj Syn. Prosíme o to v sile Ducha Svätého. |
V: | Amen. |
Alternatívne patristické čítania
Zo sýrskej tradície
Boží Syn, ktorý zostúpil z neba, sa stal človekom a vzkriesil ťa z priepasti, aby si sa stal Božím dieťaťom. Stal sa tvojím bratom v lone plnom svätosti a urobil ťa svojím bratom v lone krstu. … Vo vode ťa urobil Božím synom spolu s ním, takže ten, ktorý je Jednorodený, získal prostredníctvom znovuzrodenia bratov. Keďže on sám sa druhým zrodením stal človekom, týmto znovuzrodením ťa urobil Božím synom.
Jakub zo Saruga (približne roky 451 – 521), Kázeň 10
Z latinskej tradície
Človeče, neodvážil si sa zdvihnúť tvár k nebu, obrátil si oči k zemi a zrazu si dostal Kristovu milosť. … Pozdvihni teda oči k Otcovi, ktorý ťa splodil skrze krst, k Otcovi, ktorý ťa vykúpil skrze Syna, a povedz: „Otče náš!“
Ambróz z Milána (približne roky 337 – 397), O sviatostiach, V, 19
ÔSMY DEŇ / 25.1.2025
Očakávame vzkriesenie mŕtvych a život budúceho veku
Biblické čítania
Zjavenie 21, 1 – 4
Žalm 85, 9. 11 – 13
Lukáš 12, 35 – 40
Patristické čítania
Zo sýrskej tradície
Kto žije v láske v tomto stvorení, vdychuje život pochádzajúci od Boha. Už pokým je v tomto svete dýcha vzduch znovuzrodenia. Z tohto vzduchu sa spravodliví budú tešiť pri vzkriesení. Láska je kráľovstvo, ktoré náš Pán tajomne prisľúbil učeníkom, keď povedal, že budú jesť v jeho kráľovstve: „Budete jesť a piť pri stole môjho kráľovstva“. Čo budú jesť, ak nie lásku? Na nasýtenie človeka stačí namiesto jedla a pitia láska. Je to víno, ktoré poteší srdce človeka. Blahoslavený je ten, kto pije z tohto vína!
Izák Ninivský (7. storočie), Prvá zbierka, 43
Na zamyslenie:
- Realitou Božieho kráľovstva bude láska. Vďaka konkrétnym skutkom lásky je toto kráľovstvo už prítomné v našom živote.
- Žijeme v očakávaní Božieho kráľovstva. Ako konkrétne uskutočňujeme znamenia prichádzajúceho Kráľovstva v dnešnom svete?
- Máme byť pripravení na druhý Pánov príchod. Ako sa naň pripravujeme?
Modlitba
R: | Ježiš Kristus je Pán, na chválu Boha Otca! |
Č: | Pane Ježišu Kriste, ktorý si sa pre našu spásu stal chudobným a ktorý si chudobným prisľúbil, že budú dedičmi nebeského kráľovstva, ty náš napĺňaš svojím bohatstvom. R |
Č: | Pane Ježišu, tichý a pokorný srdcom, ktorý zjavuješ nový svet tým, čo v teba veria, ty nám dávaš svoju plnosť. R |
Č: | Pane Ježišu, ktorý si sa modlil na kolenách s tvárou sklonenou k zemi a ktorý si v smútku ukázal cestu útechy, ty si radosť, ktorú nám nič a nikto nemôže vziať. R |
Č: | Pane Ježišu, ktorý si zvrhol mocnárov z trónov a ktorý obliekaš tvorcov pokoja rúchom slávy, ty nás premieňaš na svoj obraz. R |
Č: | Milosrdný a súcitný Pane Ježišu Kriste, ktorý si na kríži odpustil lotrovi, ktorý s tebou zomieral, prosíme ťa: spomeň si na nás, keď budeš vo svojom kráľovstve. R |
P: | Modlime sa: Bože, urýchli príchod svojho veľkého a slávneho dňa! V našej temnote sa už mnohí, muži i ženy, neodvážime dúfať. Roznieť plameň viery v srdciach slabých a trpiacich. Daj, aby Cirkev bola vernou zvestovateľkou víťazstva Krista, tvojho Syna, nad smrťou a majákom očakávania jeho návratu v sláve. On je živý, s tebou a Duchom Svätým teraz i naveky. |
V: | Amen. |
Alternatívne patristické čítania
Z gréckej tradície
Ty, Pane, si nás zbavil strachu zo smrti. Koniec tohto života si urobil začiatkom pravého života. Na krátky čas necháš naše telo odpočívať v spánku a opäť ho zobudíš za zvuku poslednej poľnice. Dal si nám do opatery našu zem, ktorú si stvárnil svojimi rukami. A jedného dňa si opäť vezmeš to, čo si nám dal, nesmrteľnosťou a krásou premeniac to, čo je v nás smrteľné a nepekné. … Otvoril si nám cestu vzkriesenia, zboril brány pekla a zničil moc toho, kto mal moc usmrtiť.
Gregor z Nyssy (približne roky 335 – 395), Život svätej Makríny, 24
Z latinskej tradície
Nádejou nás uprostred ťažkostí tohto života Boh dojčí, živí, posilňuje a utešuje. V tejto nádeji spievame „aleluja“. A ak nám nádej prináša takú veľkú radosť, aká bude potom skutočnosť? Pýtate sa: Čo to môže byť? Počúvajte, čo bolo povedané: „Budú opojení hojnosťou tvojho domu.“ To je predmetom našej nádeje. Ak sme smädní a hladní, určite sa nasýtime. Avšak kým sme na ceste, budeme hladovať. Nasýtení budeme, až keď prídeme domov. Kedy budeme nasýtení? Nasýtený budem, keď sa zjaví tvoja sláva. … Vtedy budeme „aleluja“ prežívať v skutočnosti, teraz však v nádeji.
Augustín z Hippo (354 – 439), Kázne, 255, 5